Przed egzaminem ósmoklasisty - psycholog radzi

Drogi ósmoklasisto!
16, 17 i 18 czerwca 2020 roku będziesz pisał egzamin ósmoklasisty. 28.04.2020 r. przez pocztę Chmury otrzymałeś ode mnie wskazówki, jak efektywnie wykorzystać te kilka tygodni na naukę, i jak zadbać w tym czasie o zdrowie psychiczne. Obecnie jako psycholog podaję Ci kilka dodatkowych rad i wskazówek, które wzmocnią Twoje kompetencje w radzeniu sobie z samym egzaminem.


1.    Odczuwane tuż przed egzaminem szybsze tętno, bicie sera, spocone dłonie i inne psychofizyczne objawy, to oznaki przygotowywania się organizmu do ważnego zadania. Jest to efekt stresu egzaminacyjnego. Stres odczuwany na egzaminie to tzw. eustres (stres krótkotrwały), który jest nieodzowny, aby poradzić sobie z wymaganiami. Poprawia koncentrację, zapamiętywanie, jest oznaką mobilizacji organizmu i gotowości do wzmożonego wysiłku.
2.    Postaraj się odprężyć. Weź kilka głębokich oddechów, rozluźnij ramiona. Zamknij na chwilę oczy, pomasuj skronie. Napnij mięśnie twarzy a następnie je rozluźnij. Zaciśnij a następnie rozluźnij palce u rąk i nóg. Powtórz kilkakrotnie te ćwiczenia.
3.    Włącz pozytywne myślenie. Mów sobie: jestem dobry… zdam … poradzę sobie …
Możesz też mówić sobie słowa, które działają kojąco i wspierająco: spokój…relaks…
Myśl o czymś miłym, np. o dniu, który nastąpi po egzaminie.
4.    Jeśli odczuwasz pustkę w głowie i nie możesz przypomnieć sobie odpowiedzi na jakieś pytanie, zostaw puste miejsce i przejdź do kolejnego pytania. Jest szansa, że w trakcie rozwiązywania kolejnych zadań mózg odszuka odpowiedź.
5.    Zadawaj sobie w myślach pytania pomocnicze (kto? kiedy? gdzie? jak?), pozwalające na łączenie faktów i dojście do potrzebnych informacji.
6.    Pamiętaj, aby rozwiązywać zadania od łatwiejszych do trudniejszych. Odnoszony sukces i satysfakcja z wykonywanej pracy wzmocnią koncentrację i wydolność intelektualną przy zadaniach trudniejszych.
7.    Obniż rangę wydarzenia – pomyśl, że to jeden ze zwykłych sprawdzianów, których tyle już napisałeś.
8.    W trosce o lepszą pracę mózgu pij wodę.
9.    Poprzedniego dnia przygotuj sobie strój, długopisy i inne niezbędniki. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, bo możesz czegoś zapomnieć lub spóźnić się. Wieczorem weź odprężającą kąpiel, by przespać dobrze noc. Rano zjedz lekkie odżywcze śniadanie. Wyjdź z domu tak, by być punktualnym.

Trzymam za Ciebie kciuki! Poradzisz sobie!
Psycholog szkolny Anna Liwak

 

Szukaj

Projekty

***


***

Kompleksowy system doskonalenia
nauczycieli w powiecie kraśnickim

***

Po ścieżkach wiedzy

***

 

 ***

 Indywidualizacja nauczania
w klasach I-III szkół podstawowych

***

Witryna online

We have 169 guests and no members online